Time flies.. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Simone Koert - WaarBenJij.nu Time flies.. - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Simone Koert - WaarBenJij.nu

Time flies..

Blijf op de hoogte en volg Simone

27 December 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Lieve allemaal!

Het is alweer een tijd geleden dat ik een update van mijn leven hier heb gedaan. Mijn vorige update eindigde ik dat ik twee weken bij de reserveringen zou gaan werken. Ik heb achteraf één week reserveringen gedaan, daarna een week Concierge, een week Guest Relations, een week van alles en nu ben ik begonnen bij de Housekeeping. Erg leuk dat ik verschillende afdelingen heb gezien! Sommige afdelingen is weinig te doen, andere is heel druk. In Afrika is het nu zomer vakantie. Tijdens deze vakantie verlaat iedereen Johannesburg en vertrekt naar de kust. Het werd dus een stuk rustiger in het hotel.
Tijdens mijn week Guest Relations kwam het trieste bericht van het overlijden van Nelson Mandela. Dit was op donderdagavond gebeurt en op vrijdag moest ik nog bij Guest Relations werken. Mijn collega, Zoli, vroeg me wat ik de avond ervoor had gedaan, ik vroeg het aan haar waarop ze antwoordde dat ze naar Soweto was gegaan, het Township waar Nelson Mandela heel lang heeft gewoont. Ze had hier gedanst, gezongen en gebeden op straat. Heel bijzonder om dit allemaal mee te maken van zo dicht bij. ’s Avonds ging ik met Marcella uiteten bij Nelson Mandela Square. Toen we hier aan kwamen lag dit plein vol met bloemen en stonden er hekken bij een groot standbeeld van hem. Voor dit standbeeld stond een rij van 50 meter, om op de foto met dit standbeeld te gaan. Verder kon je ook nog een condoleance register tekenen.
De dag erna zijn we naar zijn huis in Houghton geweest. Dit was afgezet, maar op straat waren mensen aan het zingen en dansen. Dit is een mooie manier van afscheid nemen, het leven van Nelson Mandela vieren door te dansen en te zingen. Laatst ben ik ook nog naar de film ‘Long walk to freedom’ geweest. Dit gaat over de strijd van Nelson Mandela, echt een aanrader.
Na Guest Relations ben ik begonnen bij de Housekeeping. Hierbij begon ik met kamers poetsen. De eerste dag liep ik mee met een housekeeper. Zij liet me alles zien en legde me alles uit. Ze vertelde me dat ze per dag 15 kamers moest schoonmaken. Hierbij wordt niet gelet op of het een checkout room is of een stayover. Als de gasten de kamer verlaten moet de linnen vervangen worden, als ze nog een nacht blijven is dit niet altijd het geval. Op een werkdag van 8 uur, zou je over elke kamer ongeveer een half uur kunnen doen, simpel uitgerekend. Omdat het allemaal alleen moet, ben ik al langer dan een kwartier bezig met alleen het bedlinnen vervangen, dan moet de badkamer nog schoongemaakt worden, er moet gestoft worden, alle amenities moeten bijgevuld worden en er moet gestofzuigd worden. Hieruit kun je opmaken dat het mij alleen nooooit zou lukken om 15 kamers in minder dan 8 uur schoon te maken. Er wordt echt keihard gewerkt in de housekeeping. Sinds deze week heb ik echt veel meer respect voor deze dames gekregen. Toen ik de eerste dag om 1 uur ging lunchen, hadden we daarna nog maar 1 kamer om te poetsen. Nu had ze hulp van mij, maar zonder mijn hulp lukt het ze ook.
Na de week kamers poetsen heb ik deze week Public Area gedaan. De week bestond maar uit 3 dagen, aangezien ik met de kerstdagen vrij was. Hierbij moest ik de vloeren dweilen, tafels stoffel, stoeltjes stoffen, wc papier uit elkaar trekken, changing rooms poetsen, the gym schoonmaken. Wat had ik deze week toch afwisselend werk, heb van alles schoon gemaakt deze week.
Alle collega’s willen foto’s van me maken, omdat ik in een housekeeping pakje rond loop. Ze vinden het allemaal geweldig dat ik het draag.
Nu heb ik lekker vakantie! Dus tijd voor alleen maar leuke dingen! Maar de afgelopen tijd heb ik ook zeker niet stil gezeten.
Het eerste weekend van december ben ik naar de World Tour van Hardwell geweest. Dit feest was in een waterpark, waar ik eerder naar een festival ben geweest. Dit weekend ben ik ook naar Nelson Mandela’s huis in Houghton geweest, wat ik al geschreven heb.
Marcella en ik waren ook van plan om naar Pretoria te rijden. Hier lag Nelson Mandela opgebaard en kon je hem nog bezoeken. We zijn hier na werk een keer heen gereden, maar helaas konden we niet meer naar binnen omdat het al gesloten was. Er stonden enorme rijen om naar binnen te kunnen. Sommige mensen hebben er overnacht om dit allemaal nog te zien, alles was live op tv in het hotel en ook de memorial heb ik live mee kunnen kijken.
Het weekend erna ben ik samen met Marcella, Tim en Bart naar het Krugerpark geweest. We zijn donderdagavond al vertrokken, zodat we vrijdagochtend vroeg het park in konden. We konden wel geteld 3 uur slapen. Toen de gate van Krugerpark open ging, stonden we er al klaar voor. De eerste paar kilometers hebben we eigenlijk weinig gezien en werden we continu voorbijgereden door ontzettende toeristen jeeps. Uiteindelijk hebben we wel een aantal dieren gezien, waaronder een olifant, die heel dichtbij kwam. Vrijdagnacht verbleven we in het park, dus we zijn hier naar toe gereden, om te kijken of we konden inchecken. Helaas konden we nog niet inchecken. Echter we hoorde hier wel dat er cheetah’s gespot waren, niet veel verder dan ons verblijf. Deze cheetah’s hebben we inderdaad ook gespot, maar nog veel meer bijzonder was 3 minuten later toen we verder reden. Daar lag ineens 5 meter naast de weg in de struiken een luipaard! Wij waren de eerste die dit dier gespot hadden. Jaja ik ben wel een goede spotter! We zijn hier een tijdje bij blijven staan om hem te bekijken, wat een prachtig dier is dit.
Savonds besloten we met een sunset drive mee te gaan. Hierbij hebben we ook nog neushoorns gezien en heel veel olifanten. Toen de zon onder was gegaan, moesten we met een lamp gaan schijnen in de omgeving terwijl onze ranger reed. Dit was eigenlijk niet zo heel leuk, omdat we de hele tijd niks tegen kwamen.
Totdat er ineens een grote olifant midden op de weg stond! Onze ranger had twee jaar lang olifanten bestudeerd, dus wist precies wat ze moest doen. Ze ging hem uitdagen door op hem af te rijden en snel te remmen, waarop hij reageerde en zo verder. Toen we uiteindelijk weg reden, hoorde je de olifant een overwinningskreet maken.
Savonds lekker uiteten geweest en op tijd ons bedje in. De volgende dag gingen we om 04.30 weg, toen ging de gate binnen in het park open. Van de bekende Big Five hadden we er op dag 1 al 4 gezien, olifant, neushoorn, luipaard en buffel. We hadden alleen de leeuw nog niet gezien. Die we eigenlijk wel heel graag wilde zien! Na heel veel olifanten, giraffes, zebra’s, impala’s, mestkevers en schildpadden, hebben we uiteindelijk ook de leeuwen gezien!
Bij de meeste dieren bleven we lekker lang staan, zodat we er veel van konden zien. Bij de olifanten hebben we een gevecht gezien, bij de leeuwen kwam er nog een aangewandeld die er lekker bij ging liggen, een zebra had een raar gezwel in zijn oor, cheetah’s die met elkaar gingen spelen, we zagen vieze vogels een fred eten. Kortom, we hebben fantastische dagen gehad in het Krugerpark en onwijs veel geluk gehad met wat we allemaal hebben gezien.
Op zondag zijn we terug gereden via de Panorama route. Dit is een hele mooie route door kloven, watervallen en mooie natuurgebieden. Helaas was het erg mistig waardoor we er niet heel van gezien hebben. Aan het einde klaarde het op en hebben we nog een prachtig uitzicht gehad en nog even kunnen genieten.
Verder heb ik de afgelopen weken nog heel veel meer gedaan. Ik ben naar Sun City geweest, dit is een soort neppe stad. Dit is gebouwd ten tijden van de apartheid, toen de casino’s waren verboden. Hier zijn allemaal casino’s gebouwd, hier is er nu nog 1 van over. Er is een groot waterpark met een paar glijbanen, een meer, hotels, restaurants etc.
Ook heb ik met Marcella een collega opgezocht in Soweto, het grootste township hier. In Soweto ben ik ook naar een feest geweest. Dit was overdag in een park in Soweto. Hier stond een dj met wat boxen, iedereen nam zijn eigen koelbox met drank mee en deed dansjes, dronk drankjes en had plezier.
Verder hebben we vooral lekker gegeten en vooral genoten van Afrika!
Allemaal een hele fijne jaarwisseling gewenst!
Mijn vakantie is vanmiddag om drie uur begonnen!Ik vertrek morgen naar Port Elizabeth om vanaf daar naar Kaapstad te rijden, waar ik nieuwjaar zal vieren! Ik heb er onwijs veel zin in! Ik ga hier onwijs veel genieten, voor ik het weet ben ik weer thuis. De tijd gaat echt heel snel hier. Lieve mensen, het is echt waar, zoals je zovelen hoort zeggen.. Time flies..

Dikke kus, knuffel en groetjes,
Simone

• 27 December 2013 - 23:23

Pamela:

Hiii meid.
    Super leuk om weer wat te lezen. Het was idd een tijd geleden
    Erg bijzonder om dat alles om nelson mee te maken.
    Gelukkig heb je het super naar je zin op je werk en tijdens de leuke uitjes daar.
    Geniet er nog maar lekker van want over iets meer dan een maand ben je gewoon weer in dit
    Koude land met alleen wat koeien in de wei en zie je al die bijzondere dieren niet!
    Liefs Pamela

• 27 December 2013 - 23:23

Pamela:

Hiii meid.
    Super leuk om weer wat te lezen. Het was idd een tijd geleden
    Erg bijzonder om dat alles om nelson mee te maken.
    Liefs Pamela

• 28 December 2013 - 14:50

Maureen:

Wat een leuke dingen heb jij allemaal weer meegemaakt zeg! Geniet er nog maar even van want voor je het weet ben je weer thuis inderdaad! (gelukkig ;))
    Kus

• 28 December 2013 - 21:32

Marjolein:

Simon! Klinkt geweldig wat je allemaal meemaakt! Geniet van je vakantie! Heb je verdiend! xx

• 16 Januari 2014 - 21:48

Marjo:

Lieve Simone, Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Wat een verhaal, geweldig. Je maakt heel wat mee en al die dieren in het wild een hele belevenis, je geniet ervan merk ik, lees ook wel dat je je werk er ook nog tussen door doet heel veel verschillen, dat wordt wel weer afkicken al je weer in het koude kikkerlandje bent. Nog een paar weken te gaan en zet je weer voet op Nederlandse bodem, geniet er nog van tot dan. Liefs oom Jos en tante Marjo