De eerste week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Simone Koert - WaarBenJij.nu De eerste week - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Simone Koert - WaarBenJij.nu

De eerste week

Blijf op de hoogte en volg Simone

05 September 2013 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Lieve allemaal,

Vorige week was ik nog in Nederland, nu ben ik alweer een week in Johannesburg. Ze zeggen wel eens time flies..
Ik zal beginnen bij de aankomst in Johannesburg. De reis was goed gegaan met de overstap in Abu Dhabi. We arriveerden paar minuutjes later dan gepland. Aangekomen moesten we eerst een stuk met de trein. Na zo een lange reis is dit niet echt fijn, maar goed ook weer een nieuwe ervaring. Vanaf het trein station werden we opgehaald door de huisbaas om naar ons huis te gaan. Bij het huis aangekomen was de auto verhuurder er gelijk. We rijden nu rond in een Mazda 232, volgens mij..
Nadat alles geregeld was zijn we met de rest van de groep pizza gaan eten. Gelijk geoefend met links rijden, toch even wennen! Er werd ons verteld dat we gewoon achter iemand anders aan moesten rijden. Dit was heel fijn bij bochten en rotondes etc. En gelukkig konden we elkaar corrigeren.
Na het eten heerlijk lang gaan slapen, aangezien we een nachtvlucht hadden en weinig tot niet hadden geslapen.
Vrijdag waren we van plan om naar het hotel te gaan om de General manager te ontmoeten. Helaas was hij in een meeting, maar we hebben wel heerlijk gelunched in het hotel. Vrijdagavond zijn we naar een restaurant geweest, waar ook een bar was. Hier hebben we gegeten en gedronken.
Zaterdag hadden we, Marcella ( hiermee woon ik samen), Egbert, Orlando, Bart en Anton, het plan om naar Pilanesberg te gaan. Dit is een wildpark. Het is 2.5 uur rijden van Johannesburg, dus we arriveerden om 1 uur. Het was een heel groot park, dus we hebben het niet helemaal kunnen zien. Hier wordt het al donker om 6 uur.
We reden door het park in onze gehuurde auto. In het begin zagen we weinig dieren, dus gingen we er snel doorheen. We zagen vaak 1 of 2 dieren en de kleinere dieren waren in kuddes. Toen we gingen lunchen in het restaurant midden in het park, zagen we ineens hele groepen. Wauw, geweldig om die dieren van zo dichtbij te zien. We hadden al 1 olifant gezien en zebra's en een paar giraffen. Maar bij de lunch zagen we hele kuddes. Met kleine olifantjes en baby zebra's. Ook een baby neushoorn. Zooo leuk allemaal.
Toen we weer in Johannesburg aankwamen, zijn we weer bij hetzelfde restaurant gaan eten als de dag ervoor. Deze keer was het minder leuk, dan de vrijdag avond, helaas.
Zondag hebben we weer lekker uitgeslapen en zijn we eerst naar Nelson Mandela Square geweest om een Afrikaanse simkaart te kopen. Op het plein hiervoor was een Jaguar bijeenkomst. Stuk voor stuk hele mooie auto's!
Na het bezoek aan het centrum zijn we naar Lionpark geweest. Hier hebben we niet alleen leeuwen gezien, maar ook cheetah's en wilde honden. Bah wat zijn die honden lelijk. Na de rondrit door het park zijn we bij de leeuwen in het hok geweest. En we hebben de leeuwen geaaid. Ze waren zooo lief.
Na het leeuwenpark hebben we nog sushi gegeten met zn allen. En deze avond werd ook onze nieuwe auto afgeleverd. Niet omdat we m kapot hadden gereden, maar we kregen nu met stuurbekrachtiging!

Maandag begon het dan toch eerst, de eerste stagedag. We, Marcella en ik, zouden om 8 uur aanwezig moeten zijn. Vooraf hadden we al gehoord dat het een chaos op de weg zou zijn richting het business district van Johannesburg, dus vertrokken we om 7 uur van huis. Het is zonder verkeer 20 minuten rijden. We zijn aangekomen om 7.56, het was echt een chaos op de weg! Aangekomen moesten we wachten op de General Manager. We hadden een gesprek met de HR manager, kregen een rondleiding en daarna werden we in een kantoortje gedropt om telefoontjes op te nemen.
De medewerkers daar legden ons weinig uit en we keken alleen toe hoe mensen telefoontjes opnamen. Ze vroegen of wij het ook wilden proberen, maar we hadden geen idee hoe het hele systeem werkte of wat we maar moesten zeggen. Het was een heeeeele lange dag, alleen maar wachten totdat het 15.30 was. Ik denk dat ik elke minuut op de klok heb gezien.
Dinsdag zagen we er ook echt tegenop om weer naar stage te gaan, we vertrokken ditmaal een kwartier eerder. Wonder boven wonder, was er nu amper verkeer en waren we al om 7.15 bij het hotel. We zouden vandaag een uniform krijgen. Echter er was nergens een uniform voor ons te vinden, dus we zijn de dag doorgegaan als een soort clown. De blouse veel te groot, maar de mouwen te kort. De broek te klein, maar de pijpen te lang. Heel charmant..
Gelukkig was deze dag een stuk leuker, lekker veel telefoontjes opgenomen en veel uitleg gehad. De Afrikanen zijn allemaal super gezellig en leuk. Ze willen alles van je weten en zijn heel vriendelijk allemaal. Savonds hebben we met de hele groep gegeten.
Woensdag en donderdag waren ook weer veel leuker dan onze eerste verschrikkelijke dag. Het is nog wel vaak wachten totdat er weer iemand belt. Er zijn 4 personen voor twee telefoons, dus het is meer wachten dan de telefoon opnemen. We leren nu wel alle afdelingen kennen en alle namen, welke personen erbij horen is nog niet altijd helemaal duidelijk.
Morgen alweer de laatste werkdag van deze week, weer van 8-17, weer een lange dag, maar daarna lekker een weekend vrij! We hebben nog geen echte plannen voor het weekend, maar we gaan sowieso lekker in het restaurant van het hotel eten.
Fijn weekend allemaal alvast!
Liefs Simone

• 05 September 2013 - 22:08

Marjo Veelenturf:

Hallo Simone, de eerste week zit er bijna op. Zo te lezen al een hele ervaring rijker. Geweldig dat je zo dicht bij de wilde dieren kan komen. Jammer dat de eerste dag zo tegen viel, gelukkig is dit toch nog omgeslagen in een leuk vervolg, het is allemaal nog wennen voor jullie maar ook het personeel dat daar werkt. Hier is het allemaal goed, scholen zijn weer begonnen en het warme weer nog niet voorbij, bij ons om half negen donker. Fijn weekend, succes en groetjes, tante Marjo

• 05 September 2013 - 22:27

Lau:

hee schatje, wat leuk om te lezen. volgens mij.is het bij iedereen heel erg wennen hoor!
    hier ben ik blij als ik een paar woorden kan zeggen.
    zullen we snel skypen? kusjes
    geniet wel maar goed. doen wij hier ook. xxxx

• 05 September 2013 - 22:59

Claire:

Wauw meid! En dit elke week volhouden he haha :p super leuk om te lezen! Geniet van je weekend en succes nog morgen. Zie je snel op Skype. Veel liefs en een dikke knuffel xxxx